Publicaties

PUBLICATIES BOERDERIJSCHOOL

Het hart van de Boerderijschool, Wetenschappelijke indicaties voor de effectiviteit van de Boerderijschool
Heusschen, R. en Schreurs, E., 2020 (gratis te downloaden)
Er blijken legio recente wetenschappelijke onderzoeken naar thema’s die direct aansluiten op de grondprincipes van de Boerderijschool. Grondprincipes als Biophilia (de liefde voor het leven), Zintuiglijk leren, Place based education, Leren en bewegen, Gezonde voeding, Leren en enthousiasme, Het Brein en Jongensleren.
Het hart van de Boerderijschool   

Levend leren op de boerderij. Onderwijsconcept Boerderijschool
Schreurs, E., Meijer. J. en Timmerman, P., Zutphen, 3e druk 2017
Het onderwijsconcept zet uiteen hoe de boerderijschool vorm en inhoud geeft aan het levend leren.
Inhoudsopgave Onderwijsconcept Boerderijschool

De Boerderijschool verbindt! Leren in verbondenheid met jezelf, de ander, de natuur, de omgeving en het Leven
Heusschen, R. en Schreurs, E, 2016.
Het praktijkboek De Boerderijschool verbindt! bevat tientallen beproefde werkvormen rond het thema verbinding. Het biedt inspiratie aan (brede) scholen en educatieboeren
Inhoudsopgave De Boerderijschool verbindt!

 

De Boerderijschool werkt! Succesvolle leeractiviteiten op de boerderij
Heusschen, R., Zutphen, 2e druk 2011.
De praktische gids geeft verfrissende suggesties voor het levend leren en werken van kinderen met de dieren, de tuin en de akker, gezonde voeding en koken, de natuur en de ambachten, techniek en kunstzinnige vorming.
Inhoudsopgave De Boerderijschool werkt!

Intensieve boerderijeducatie voor het speciaal basisonderwijs
Schreurs. E., Sliepen S., R. Heusschen, 2011
Wat kan Boerderijeducatie betekenen voor het speciaal basisonderwijs? En hoe breng je het in de praktijk?
Inhoudsopgave Intensieve boerderijeducatie voor het SBO

Publicaties bestellen: ga naar het contactformulier