Ouders
De boerderijschool vindt het belangrijk dat u als ouder betrokken wordt bij het leren en werken op de boerderij. Iedere boerderijschool start dan ook met een ouderavond waarin het programma en de werkwijze worden toegelicht en waarbij de boeren zich aan u voorstellen. Bij het leren op de boerderij is de boer(in) de vakvrouw/vakman die bij de kinderen enthousiasme wekt voor het verzorgen van planten en dieren, de natuur en de boerderij. Ze laten zien wat het werken en leren op de boerderij inhoudt. Voor de kinderen blijkt het belangrijk te zijn dat het leren op een ‘echt bedrijf’ plaatsvindt, waar de agrariërs voor hun levensonderhoud van afhankelijk zijn. De kinderen hebben veel respect voor de boer(in).
De verschillenden schoolvakken komen op de boerderij op een geïntegreerde wijze aan bod. Naast leerervaringen op het gebied van natuur en milieu, techniek, taal en rekenen doen de kinderen ook leerervaringen op die van betekenis zijn voor de ontwikkeling van de persoonlijkheid. Het werken op de boerderij versterkt de wilskracht en het doorzettingsvermogen. Op de boerderij kunnen de kinderen hun relatie met de natuur onderzoeken en ontwikkelen. Het fysiek werken in de natuur biedt een goed tegenwicht tegen de overmaat aan prikkels die kinderen door de hele week te verwerken krijgen. Ook biedt de boerderijschool veel voor kinderen die niet zo goed mee kunnen in de cognitieve vakken. Op de boerderij kunnen deze kinderen andere (praktische) kwaliteiten van zichzelf laten zien en daarmee ook een ander beeld van zichzelf krijgen. Op de boerderij zijn deze kinderen geboeid en in hun element.
Ervaringen van ouders
“Sinds hij naar de boerderij gaat is het voor het eerst dat hij thuis over school vertelt”
“Jan zei laatst over het wieden: Ik snap niet dat andere kinderen dit niet leuk vinden. Als je niet wied heb je toch niks! Hij ziet op de boerderij dat leuke en mindere leuke dingen bij elkaar horen en elkaar afwisselen”
“Maike leert op een andere manier. Ze is een beelddenker. Op school heeft ze erg veel moeite met het leren. Dat heeft haar erg onzeker gemaakt. In het werken met de handen kan ze wel wat laten zien. Op de boerderij is ze in haar element. We hopen dat ze ervaart, dat bv. bij het zetten van een omheining je moet berekenen wat de afstand is tussen de palen”.
Lees meer: